in

App marketing voor beginners

Heb je een app gemaakt en wil je dat de applicatie een succes gaat worden? Dan zul je actief aan de slag moeten gaan met marketing. Een app wordt namelijk niet vanzelf bekend.

Er staan inmiddels bijna 1.5 miljoen apps in zowel de app-store van Google als van Apple en marketing is de enige manier om tussen deze berg apps gevonden te worden!


Maar hoe kun je een app dan promoten?

Maak je geen zorgen, want in dit artikel gaan wij jou op weg helpen. Wij gaan je verschillende manieren uitleggen waarop jij jouw applicatie kunt promoten.

1. App Store Optimization

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat het grootste deel van de mensen nieuwe apps ontdekt door te zoeken in de app-store. Het is dus van belang dat je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van de app-store komt te staan.

Dit is waar App Store Optimization om de hoek komt kijken. App Store Optimization, afgekort ASO genoemd, is het optimaliseren van de pagina van jouw app in de app-store. Door deze pagina te optimaliseren, kun je hoger ranken in de zoekresultaten. Dit levert meer verkeer naar de pagina van jouw applicatie op en vervolgens levert dit ook meer downloads op.

Er zijn verschillende factoren die de ranking beïnvloeden. Onder andere de titel, keywords, aantal downloads, beoordelingen en reviews zijn van invloed op je ranking.

Als jij je wilt verdiepen in ASO, dan kunnen onder andere de handleiding van handleiding “App Store Optimalisatie” van www.appstoredna.nl je goed op weg helpen. Vergeet niet dat ASO tijd gaat kosten, maar deze manier van promotie kun je niet links laten liggen!
Alhoewel deze handleiding niet gratis is, is het toch aan te raden deze aan te schaffen en door te lezen, het betaalt zich uiteindelijk weer uit.

2. Mond-tot-mond reclame

Mond-tot-mond reclame is na ASO de manier waarop veel mensen nieuwe applicaties ontdekken. Apps zoals Whatsapp danken hun bestaan hier bijvoorbeeld aan. Dit kan dan ook een krachtig promotiemiddel zijn.

Deze vorm van marketing werkt alleen als je app al gebruikers heeft en kan worden gebruikt om sneller te groeien. Als niemand jouw applicatie gebruikt, dan kan ook niemand deze gaan promoten. Klinkt logisch, toch?

Hoe kun je mond-tot-mond reclame toepassen?

Ten eerste moet je een goede app hebben gemaakt. Niemand gaat vrienden of familie een app aanraden die waardeloos is. Er is echter nog meer voor nodig, want je gaat niet zomaar iemand over een app vertellen. Je kunt gebruikers echter wel stimuleren om dit te doen.

Zet bijvoorbeeld share buttons in je app, zodat gebruikers de applicatie makkelijk kunnen delen met anderen. Of maak het makkelijk voor gebruikers om de applicatie te delen via Whatsapp of e-mail. Kortom, er zijn talloze manieren mogelijk.

3. Adverteren

Als jij apps onder de aandacht wilt brengen van mensen, dan kan dit heel goed door middel van advertenties. Door te adverteren leren mensen jouw applicatie kennen en kunnen ze deze ook direct downloaden en installeren.

Het grote voordeel van adverteren is dat je vandaag nog downloads voor je app kunt genereren. Het is snel en bovendien kunnen advertenties voor extra naamsbekendheid van de app zorgen. Het nadeel van adverteren is natuurlijk wel dat je een budget nodig hebt.

Er zijn verschillende websites waar je kunt adverteren. Het is bijvoorbeeld mogelijk om via Twitter of Facebook te adverteren. Bij beide netwerken kun je heel gericht en speciaal voor apps adverteren.

Een andere website waar je via kunt adverteren is Google Adwords. Door middel van Adwords kun je adverteren in zowel de zoekmachine van Google als op Youtube.

Je kunt er ook voor kiezen om te adverteren op een specifieke website. Als je bijvoorbeeld een app hebt die openingstijden van winkels laat zien, dan kan het de moeite waard zijn om te adverteren op websites die gericht zijn op winkelen.

4. Eigen website

Sommige mensen hebben al een website en maken een app als toevoeging op de site. In dat geval is het slim om de app te promoten via de website. Door middel van bijvoorbeeld een advertentie of nieuwsbrief kun je zo bezoekers overhalen om de app te downloaden.

Heb je nog geen website?

Dan is het verstandig om een website speciaal voor de applicatie te maken. Een website is onder andere ideaal voor promotie, branding, nieuws, support en feedback. Als je nog geen website hebt gemaakt, dan kun je daar beter meteen mee beginnen.

Bekende apps zoals Whatsapp en Hay Day hebben ook hun eigen website.

5. Social media

Wanneer je aan social media denkt, dan denk je waarschijnlijk niet direct aan marketing en promotie. Social media is echter ook heel goed te gebruiken voor marketing.

Door middel van de verschillende social media netwerken kun je in contact komen met de gebruikers van jouw app. Jij kunt nieuws en updates met ze delen. De gebruikers van de app kunnen jouw vragen stellen, feedback geven en problemen melden.

Social media werkt perfect als een extensie op je website. Via social media kun jij namelijk nieuws van de website met ze delen en met bezoekers communiceren.

Ook kan social media voor extra populariteit zorgen. Als mensen zien dat vrienden of familie een bepaalde app gebruiken, dan zijn ze sneller geneigd de applicatie ook te gaan gebruiken. Zorg er dus voor dat volgers je berichten gaan delen, retweeten en liken.

Als je social media op de juiste manier gebruikt, dan kan dit heel goed werken!

6. Think out of the box

Er zijn nog veel meer methodes die je kunt gebruiken om apps te promoten. Wees daarom creatief en ga eens nadenken over de mogelijkheden.

Laten we het nog even hebben over de app die de openingstijden van winkels laat zien. Om deze applicatie te promoten, zou je bijvoorbeeld ook flyers kunnen gaan uitdelen in winkelcentra’s. Of zoek op internet naar artikelen over vergelijkbare apps en vraag de schrijvers van de artikelen of ze jouw applicatie ook in de artikelen willen noemen.

Het zijn maar een paar ideeën, maar deze ideeën zouden best kunnen werken. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. Probeer gewoon eens verschillende dingen uit.

Wil jij je verder verdiepen in app marketing?

Ons artikel is eigenlijk niet meer dan een introductie in de wereld van app marketing. Mocht jij je hier verder in willen verdiepen, lees dan eens de volgende artikelen:

Door de verschillende artikelen te lezen, kun jij je kennis over het promoten van applicaties vergroten. Bovendien kom je door te lezen weer nieuwe artikelen over dit onderwerp tegen.

Aan de slag met marketing

Nu jij weet hoe je een applicatie kunt promoten, is het tijd om aan de slag te gaan. Een app wordt niet vanzelf bekend en alleen promotie kan ervoor zorgen dat jouw app tussen de vele andere apps wordt gevonden. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Succesverhalen

10 apps en hun succesverhalen