Een succesvolle mobiele applicatie maken en hoger in google scoren als mensen er online naar zoeken is de droom van veel mensen. Facebook begon bijvoorbeeld als een mobiele app en heeft nu meer dan 2 miljard gebruikers. De eerste stap bij het maken van zo’n applicatie is ervoor zorgen dat deze aan alle gebruikersbehoeften voldoet door middel van verschillende kwaliteitstesten en marktonderzoek. Het is duidelijk dat mobiele apps een enorm verschil kunnen maken voor je bedrijf. Ze bieden je een manier om in contact te komen met je klanten op hun telefoon. Je geeft ze ook een gemakkelijke manier om informatie over je product of dienst te verkrijgen. Dus, als je op zoek bent naar een nieuwe manier om je product of dienst op de markt te brengen of te verkopen, dan is het misschien tijd voor een app. Het is niet genoeg om een werkende applicatie te maken, er moet ook reclame voor worden gemaakt zodat mensen hem ook daadwerkelijk gebruiken. Hiervoor kun je een online marketingbureau zoals HV Media inhuren. Zij kunnen je helpen bij de lancering van de app. Waar moet je allemaal op letten? Lees hier verder!

Design en functionaliteit

Het ontwerp en de functionaliteit van je mobiele app is essentieel. Je kunt hoger ranken in google als het is gelanceerd en bekend staat op het internet als een gemakkelijk te gebruiken app. Het ontwerp moet gebruiksvriendelijk, aantrekkelijk, nuttig en intuïtief zijn. Het is belangrijk om de app zo te ontwerpen dat hij gemakkelijk te gebruiken is. Als je een app hebt die moeilijk is voor gebruikers om te leren of de functies ervan te begrijpen, dan zal hij niet veel gebruikt worden. Als de app ingewikkelde terminologie gebruikt of een verwarrende gebruikersinterface heeft, zullen mensen hem niet snel gebruiken. Zij geven immers de voorkeur aan toepassingen die gemakkelijk te leren en te begrijpen zijn. Ondanks dat je een goed ontwerp en een zeer gebruiksvriendelijke app hebt, moet je het lanceren op een manier waarbij je zoveel mogelijk mensen kunt bereiken. Dit is waar online marketingbureaus zoals HV Media mee kunnen helpen. 

Analyseer je concurrentie

Het is essentieel om wat tijd te besteden aan het analyseren van de applicaties van je concurrenten en te leren van de beste, om vervolgens hoger te ranken in google zodra je de app hebt gelanceerd. Vraag feedback van vrienden en familieleden die de app hebben gebruikt. Kijk naar welk aspect van de app het goed doet en waar je zou kunnen verbeteren. Op deze manier kun je een nog betere applicatie maken in de toekomst. Zodra je je concurrentie hebt geanalyseerd, kun je digitale marketing inzetten om bekendheid te creëren bij gebruikers. 

App Store optimalisatie

Als je je app hoger wilt laten scoren in google zodra deze is gelanceerd, zijn er verschillende factoren die je kunt overwegen. App Store Optimization (ASO) is een van de belangrijkste aspecten die je niet mag negeren. ASO gaat over het optimaliseren van de pagina van je mobiele app met relevante trefwoorden en metadata om mensen te helpen de beste apps te vinden op basis van hun zoekopdrachten. Zo kunnen ze jouw app ook downloaden. Om de zichtbaarheid van een iOS- of Android-applicatie te vergroten, moet je zoekwoorden onderzoek doen voordat je een vermelding voor je mobiele applicatie maakt. Er zijn online tools beschikbaar waarmee je kunt achterhalen wat andere apps als trefwoorden gebruiken en hoe je de jouwe dienovereenkomstig kunt optimaliseren. Keyword optimalisatie wordt ook gedaan via titel, beschrijving, en screenshots/video’s. Je kunt ook gebruik maken van de expertise van een online marketing bureau om je app op de markt te brengen. 

Gebruiksvriendelijke interface

Het ontwikkelen van een succesvolle mobiele applicatie is niet zo eenvoudig als het klinkt. Het kost tijd en moeite om een goede app te maken. Om het succes van jouw app te garanderen moet je je richten op een aantal belangrijke punten. Het gebruik van kleurenschema’s, lettertypes en afbeeldingen kunnen ervoor zorgen dat je app er aantrekkelijk en leuk uitziet. Het is dus goed om hier aandacht aan te besteden bij het ontwerpen van je app. Daarnaast zal het gebruik van sneltoetsen en animaties, mensen helpen begrijpen hoe ze deze met gemak kunnen gebruiken.

Ga voor een proef lancering

Mobiele applicaties zijn complex en het is belangrijk om te begrijpen hoe ze werken voordat ze worden gelanceerd voor het publiek. Een proef lancering is een manier om je app te testen met een kleine groep mensen voordat hij live gaat. Op deze manier kun je de functionaliteit en het ontwerp van je app testen door feedback te krijgen van mensen die bereid zijn om je product of dienst uit te proberen. Je krijgt niet alleen waardevolle feedback over of er al dan niet fouten in de software zitten. Je komt er ook achter hoe goed de software in het algemeen presteert. Kies indien mogelijk mensen uit verschillende bevolkingsgroepen, zodat je verschillende meningen krijgt over wat goed werkt en wat beter kan. Zo kun je ervoor zorgen dat het eindproduct geschikt is voor alle soorten gebruikers zodra het volledig operationeel is.